Stålhallar – stor flexibilitet med rätt leverantör

Stålhallar är idag ett givet alternativ för företag som vill öka sin lagerhållning eller som exempelvis behöver lösa upp logistiska knutar. Man ser att stålhallar kommit att öka i popularitet över hela Sverige och en stor del av förklaringen till detta handlar om att det finns en flexibilitet gällande dessa.

Beställaren ges – till riktigt bra priser dessutom – en möjlighet att skräddarsy en lösning som passar de egna behoven och kraven som verksamheten ställer. Det spelar ingen roll om man behöver stor takhöjd eller om behovet ligger i att skapa en hall med mycket golvyta: stålhallar kan anpassas för egentligen alla behov.

Många kommuner väljer stålhallar för sport

Ett bevis på detta gäller sportanläggningar där stål som material kommit att bli en självklar lösning i samband med resandet av sådana. Kommuner – eller föreningar – som väljer stålhallar kan se fram emot en hållbar lösning som anpassas mot den idrott som ska äga rum i hallen i fråga och detta oavsett om det handlar om racketsporter, fotboll, innebandy eller exempelvis handboll.

Det finns en stor spännvidd vad gäller alternativ för stålhallar – men det gör detta endast om man väljer rätt leverantör och tillverkare; vilket också gärna får vara exakt samma företag.

Välj ett företag som hjälper er från start till mål

Att bygga stålhallar kan innebära ett gigantiskt projekt där många olika företag är inblandade och där projektledningen därför blir delikat och känslig. Väljer man ett företag med kapacitet att bistå med hjälp vid planeringen – vad ska hallen användas till och vilka behov finns? – och som har egna konstruktörer, montörer och projektledare i stallet av anställda. Viktigt är även att det finns en egentillverkning av de stålkonstruktioner som ska användas. Hittar du ett sådant företag så har du en enkel och effektiv väg fram till din stålhall.

Hitta rätt revisor i Stockholm

Om man som företagare är skyldig att anlita en revisor av görs av några punkter och dessa ska vi återkomma till senare i texten. Om vi istället ser till hur en revisor arbetar och hur en sådan kan vara till gagn för ett företag så handlar det om att denne – kortfattat och väldigt förenklat – tar redovisningen till en mer detaljerad nivå. Det vill säga; ett företag i Stockholm där en revisor utför en granskning kommer att få ett ingående arbete kring sin redovisning, att den skett enligt god redovisningsed samt att inga oegentligheter kring bokföring – medveten eller ej – har förekommit. Kort sagt; en revisor kvalitetsgranskar redovisningen.

Att anlita en revisor är obligatorisk för vissa typer av aktiebolag och här kan vi rada upp några punkter som är avgörande i huruvida en revisor krävs eller inte. Om minst två av dessa tre punkter uppfylls så behöver man inte använda en revisor.

  • Högst tre miljoner kronor i nettoomsättning
  • Högst 1.5 miljoner kronor i balansomsättning
  • Högst tre stycken anställda i företaget

Ett sådant mindre aktiebolag måste alltså inte anlita en revisor och detta sedan revisionsplikten avskaffades för några år sedan. Det som detta avskaffande medfört är att många av dessa mindre företag således väljer bort en revisor och detta gör man för att spara pengar. Något som är naturligt; men som kan komma att straffa sig i slutändan. Det man går miste om här kan nämligen vara värdefulla tips om förbättring som revisorn upptäckt.

Det vill säga, en revisor kan upptäcka att vissa system borde förändras, att en del rutiner kostar mycket pengar samt det faktum att riskerna för att göra fel ökar markant utan hjälpen från en revisor. Det kan alltså i slutändan kosta mer än vad det smakar att som mindre aktiebolag välja bort en revisor.

Pruta på priset för en revisor

Det som man däremot kan göra i dagsläget – i och med att revisionsplikten avskaffades – är att pruta på priset. Priset för en revision är i dagsläget betydligt lättare att få till ett billigt pris och detta på grund av att de revisionsbyråer som finns exempelvis i Stockholm vill behålla sina kunder. Kunder som alltså numera kan välja om huruvida de vill ha tjänsten eller inte och där ingen lag tvingar dem.
En revisor har tystnadsplikt och är oberoende

Om man som mindre aktiebolag väljer bort en revisor av rädsla för att denne på något sätt ska föra känslig information vidare så ska man tänka om. En revisor lutar sig alltid mot tre stycken ord och dessa är: Tystnadsplikt, oberoende och kompetens.

Det vill säga; en revisor för aldrig information vidare som på något sätt riskerar att skada företaget och han åtar sig inga uppdrag där han själv har något intresse. Ergo; skulle en revisor äga aktier i ett företag i Stockholm så skulle han aldrig åta sig att granska denna firma. Här kan man således som företag känna sig väldigt trygg.

SEO, eller sökmotoroptimering, ger resultat

Vi börjar med ett råd. Nästa gång någon ringer till ert företag och vill diskutera lösningar inom SEO så lägg inte på luren direkt. SEO och professionell hjälp med detta kan göra hela skillnaden för er omsättning och hjälpa er att nå fler kunder.

Många företag idag har redan tagit steget och detta innebär att det finns en risk i att konkurrenterna skaffar sig ett försprång. Genom att välja rätt partner för er SEO så sätter ni er själva i förarsätet. Men, låt oss backa bandet lite först. Vad är egentligen SEO, eller sökmotoroptimering?

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization vilket kan översättas till Sökmotoroptimering. För att förklara detta lite närmare kan vi gå igenom några steg i vad SEO går ut på – och hur du kan tjäna på det:

  1. Du säljer löparskor och du har Gävle som bas. Du vill alltså primärt ha kunder som bor i Gävle och som är på jakt efter nya löparskor. Du har även byggt upp en liten webbhandel och på sikt vill du att mer försäljning ska ske online än i butik. Problemet är att du inte syns. De kunder som besöker din butik gör detta som en följd av det rykte du byggt upp – och det kommer sällan några nya kunder. Du har en trogen skara av köpare i Gävle.
  2. Du tar hjälp med din SEO. Din hemsida byggs upp för att möta de sökningar som dagligen sker. Här vill du fånga upp alla som söker på Löparskor i Gävle, Löparskor Herr Gävle, Löparskor Dam Gävle, Snygga Löparskor och även exempelvis Prisvärda löparskor online. Den SEO-byrå du anlitar gör en analys över hur konkurrensen ser ut och vilka sökord du ska rikta in dig på.
  3. Arbetet sätter igång: Arbetet med SEO handlar om långsiktighet. Du vill synas på Google och på någon av de sidor som visas först när sökmotorn presenterar förslag matchande dina valda sökord. Målet är att hamna på förstasidan – men vägen dit kan vara lång och därför måste man ha tålamod. Genom att din SEO-byrå arbetar med att skapa ett relevant innehåll på din sida där allt från rubriker vidare till beskrivningar, unika texter och länkar ändras i syfte att optimera så måste du vara tålmodig.
  4. Belöningen kommer. Efter ett visst antal månader så börjar arbetet bära frukt. Din hemsida stiger i rankingen och med det så kommer också besökarna i ett stridare ström. Du kan hela tiden följa trafiken och se hur många besökare som kommer, vad de är intresserade av och hur många köp – givetvis – som sker. Vilka sökord fungerar och vilka är svårare? Allt detta skapar möjligheter att förbättra innehållet på sidan och den SEO-byrå du valt kommer hela tiden att anpassa din webbplats för att bli än mer tilltalande både för Google och för de som besöker sidan. Du ser att omsättningen ökar och du ser att arbetet bär frukt.
  5. Google Ads-kampanj som komplement. Under tiden som arbetet med SEO sker så kan din SEO-byrå hjälpa dig med att skräddarsy en kampanj via Google Ads. Detta ger dig direkt en synlighet på Google och det har enorma fördelar i att en sådan ger ledtrådar om vad som fungerar och inte – dessutom så betalar du bara för klick; vilket är en klar fördel.

Gå en kurs i faciliterande ledarskap

Det är inte lätt att motivera och leda folk när man har förändringar på gång, som kanske inte gillas av alla. En kurs i faciliterande ledarskap ger kunskaper.

Kan man lära sig att vara en bra chef? Ja, om du redan har den tjänsten så tycker förmodligen arbetsgivaren att du har de rätta förutsättningarna. Men man kan behöva träna på vissa förhållningssätt, eller bättra på sin image. När du har impopulära budskap till personalen, om indragningar, nedskärningar och liknande, är det komplicerat.

Du ska coacha folk till att genomföra de fastslagna ändringarna, och detta kan vålla spänningar i arbetsgruppen. Du förväntas vara stabil och korrekt, ge stöd åt dina medarbetare och lyssna på deras åsikter. Du ska ge var och en personligt ansvar och specifika arbetsuppgifter, så att alla drar åt samma håll.

Faciliterande ledarskap över tid

Kursen du kan gå för att få verktyg att hantera din situation varvar utbildning på internat med studier online, samtidigt som du genomför ditt arbete som planerat. Det ger dig möjlighet att konferera med kurskamrater och skickliga lärare när något jobbigt moment dyker upp, och ni kan stödja varandra i gruppen och träna på skarpt läge.

Folk är inte alltid överens, men du är satt till att överbrygga olikheter och få folk att samarbeta. Kanske har du också en deadline att ta hänsyn till. Att placera om folk, eller säga upp dem, är alltid påfrestande, men du lär dig att hantera olika situationer när du går en utbildning i faciliterande ledarskap.

Läs om BAM-utbildning för bättre arbetsmiljö här

Många arbetsplatser strävar efter att optimera sin arbetsmiljö. Med en utbildning för bättre arbetsmiljö, även kallad BAM-utbildning, kommer man närmare målet.

När man tänker på arbetsmiljö brukar nog många tänka på säkerhet och trygghet på jobbet. Detta är några av punkterna man jobbar med på en BAM-utbildning. BAM är förkortning av bättre arbetsmiljö och detta beskriver i breda ordalag vad det handlar om. Med en utbildning för bättre arbetsmiljö lär ni er hur ni skapar en tryggare arbetsplats och förebygger olyckor. Men också hur ni bättre samarbetar och undviker konflikter, samt undviker utanförskap och mobbing. En BAM-utbildning skapar goda förutsättningar för att arbetsgruppen ska växa och bli starkare på alla punkter, och för att alla ska inspireras till att bli bättre.

Stärk arbetsgruppen med en BAM-utbildning

Gå en utbildning för bättre arbetsmiljö om ni vill skapa trivsel och stärka de interpersonella relationerna på jobbet. Det finns gott om utbildare som håller i en så kallad BAM-utbildning för de företag som vill optimera sin arbetsplats. Man behöver inte nödvändigtvis ha några uttalade problem på jobbet för att ansöka om en BAM-utbildning. Det kan bara vara så att man vill ta den goda arbetsmiljön till nästa nivå. Det finns alltid utrymme för förbättring och att delta i en utbildning som stärker er som arbetsgrupp kan öppna nya dörrar för verksamheten. Är ni nyfikna på någon av de utbildningar som finns i dag, kika vidare på begreppet BAM-utbildning och anmäl er till någon av de kurser som finns tillgängliga.

Tidskrävande bokföring i Uppsala

Att fokusera på det man är bra på är något som ofta pratas om inom företagande. Så är man inte ekonom kanske det är skönt att ta hjälp med bokföring i Uppsala.

Andreas hade fikat med en kompis som även denne var entreprenör. Samtalet hade kommit in på bokföring, löner, fakturor och annat pappersarbete. Något av de värsta Andreas visste. Det tog en evinnerlig tid och gjordes sena kvällar då dagarna ägnades åt kunder. Om inga pengar kom in skulle inte företaget existera.

Niklas, kompisen, drev ett IT-företag och berättade att han hade lämnat bort det arbetet för länge sedan. Han var urusel på bokföring, därför tog det alltför mycket tid. Nu kunde han fokusera på att tjäna pengar och livet hade blivit både enklare och roligare sedan han tagit steget att ta hjälp.

Bokföring gjord av externt företag

Samtalet följde Andreas in i sömnen den kvällen och det var det första han tänkte på när ögonen slogs upp. Han hade fått en hemsideadress till företaget Niklas anlitade och när Andreas hällt upp morgonkaffet klickade han in sig på redovisningsföretaget. Han fyllde i kontaktformuläret på hemsidan och sen var det bara att vänta.

Han kalkylerade hur många timmar han använde och vad det skulle kostat om han fakturerat sig själv. Några dagar senare besökte han redovisningsfirman i Uppsala och förstod hur mycket onödig tid han lagt ner. Kostnaden skulle bli lägre. Det fanns inget att tveka på tänkte han och bokade in bokföring och några andra tjänster. Han kände redan hur stressen sakta släppte sitt grepp. Läs vidare om bokföring här: bokföringuppsala.biz

Att göra upp en ekonomisk plan för BRF

Styrelsemedlemmar i en BRF har ett stort ansvar för ekonomin, men ofta inte så stor vana och kunskap. Ta gärna hjälp med att göra en ekonomisk plan för BRF.

Det är ofta folk som kallas eldsjälar, engagerade människor, som tar på sig styrelseuppdrag. I en bostadsrättsförening är det stora värden att förvalta, både i fastigheter och sparade medel på banken. En ekonomisk plan för BRF behöver göras.

Den buffert man har för reparation och underhåll behöver ses över, och kanske behöver avgiften höjas. Budgetarbetet kan vara bland det svåraste, att förutse vad allt kommer att kosta framöver och hur mycket kapital man behöver.

Ekonomisk plan omfattar en helhetssyn

Man måste planera ekonomin så att man har en överblick över kommande reparationsbehov och håller huset i skick hela tiden. Det blir ödesdigert om man blundar för underhållsbehovet och mycket går sönder på samma gång. Garagelängorna murknar, taket behöver bytas, värmesystemet behöver ses över och avloppsrören behöver repareras. Den ekonomiska planen innefattar det som behöver göras och när det ska ske.

Man kan öka inkomsterna genom att debitera hyresgästerna mer pengar, och man kan förhandla med banken om bättre lånevillkor. Man kan se över vilka leverantörer man anlitar och kanske finns det pengar att spara på att ha en rationell sophantering. Det kan finnas lokaler man kan hyra ut, och man kan själva sköta planteringar och snöskottning. Men total överblick i en ekonomisk plan för BRF behöver man oftast få hjälp med från en konsult som är van och kunnig.

Ekonomisk förvaltning avlastar verksamheten

Det är inte lätt att hålla reda på kvitton och avtal så att ekonomin blir organiserad. Beställ då in hjälp med ekonomisk förvaltning till din verksamhet.

Pengar skulle ju vara lösningen. Ekonomin skulle leda till frihet, men istället har det bara blivit mer jobb ju mer pengar som har trillat in. Ibland önskar du säkert att du bara kunde ta ut alla tillgångar till företaget eller bostadsrättsföreningen i kontanter och låsa in allt i ett gigantiskt bankvalv. Som Joakim von Anka. Då hade du kunnat bada i mynt och sedlar och sluta oroa dig för Skatteverket, deklarationer, bokföring och redovisningar.

Men så enkelt är det tyvärr inte. Ekonomin går inte att komma bort från när man bedriver en verksamhet eller en förening. Vad du däremot skulle kunna göra är att begära lite hjälp med den. Det finns idag många kunniga firmor och yrkesutövare som sysslar med ekonomisk förvaltning åt verksamheter som inte har tid, kompetens eller för den delen lust att räkna pengar och kvitton hela dagarna.

Ekonomisk förvaltning ger tid för annat

Inom ekonomisk förvaltning ingår till exempel bokföring, årsredovisningar och inkomstdeklarationer. Alla de där delarna som Skatteverket kräver ska stämma till punkt och pricka, och dessutom rapporteras i tid. Det kan få vem som helst att svettas. Men inte de som faktiskt jobbar med ekonomisk förvaltning på heltid. De vet vad de gör. Och det är därför de står redo att avlasta den som tyngs av ekonomisk byråkrati. Visst har du väl annat du vill ha tid att lägga fokus på? Läs mer om ekonomisk förvaltning på denna sajt: ekonomiskförvaltning.nu

Det är detaljer som gör skillnad, så är det med en automatisk körjournal

För att vara pålitlig måste utrustning som håller koll åt en vara en så smidig detalj att man alltid har den med sig. En automatisk körjournal som ligger i telefonen – kan det bli lättare?

Att föra körjournal kan vara riktigt jobbigt. Det är mycket man ska hålla koll på och sammanställa för att allt ska bli rätt. Att man nu kan ha en automatisk körjournal som håller koll på körda mil, datum, trängselskatt och CO2-utsläpp tar bort en stor tyngd från axlarna. En liten smart sak som bara ligger där i telefonen och följer med när man kör. Modernt och uppdaterat in i minsta detalj.

Med en automatisk körjournal blir det lättare efteråt också

Det är ju en hel del efterarbete med att sammanställa all information som Skatteverket vill ha för att ens avdrag ska gå igenom. Rese- och milersättning för lönerapportering och fakturering ska också göras. Som tur är sköter en elektronisk körjournal även om den detaljen. Genom enkla menyer får man fram alla rapporter, antingen i datorn eller i telefonen utan att behöva mata in mer information.

Det är många som får sitt arbete underlättat genom att rapporteringen sker elektroniskt och att man inte behöver vara på plats, allt som krävs är en uppkoppling. Allt ligger och väntar och lagras på säker plats i Sverige i de sju år som lagen kräver. Funktionen är inte heller begränsad till ett särskilt land, utan har global täckning.

Passersystem för BRF i Stockholmsområdet

Vill ni få ett enklare system för era bostadsrättsinnehavare? Känner ni ett behov av att öka säkerheten i bostaden? Då kan det vara ett passersystem för BRF som är det som ni söker efter.

Med nycklar är det ändå svårt att känna dig helt trygg i en bostad. För hur många nycklar kan det vara som är på vift från tidigare boende? Och hur går det ifall du skulle tappa bort dina nycklar? Behöver du byta ditt lås då? Idag är det många som satsar på passersystem av alla olika slag. Det är systemet man använder på företag, gym, skolor och annat. Och det finns även många som använder sig av passersystem för BRF. Ett system som gör att du alltid har koll på vem som har tillträde och vart.

BRF med enkelt passersystem i Stockholm

Genom att byta ut alla nycklar till ett passersystem kan du enkelt lägga till accesser, och ta bort dem, på distans. Du kan direkt stänga ner en access om ett passerkort tappas bort. Och lika lätt är det att lägga till det igen ifall det hittas. Det finns även andra möjligheter som att stänga vissa kort under viss tid, som när tvättstugan inte ska användas. Eller att ge en tillfällig access till en bastu eller annan facilitet som finns i huset. Du kan även enkelt stänga av kort för boende som inte längre bor kvar, men som inte har lämnat tillbaka sitt kort, tagg eller det system som används. Mycket tryggt och enkelt.