SEO, eller sökmotoroptimering, ger resultat

Vi börjar med ett råd. Nästa gång någon ringer till ert företag och vill diskutera lösningar inom SEO så lägg inte på luren direkt. SEO och professionell hjälp med detta kan göra hela skillnaden för er omsättning och hjälpa er att nå fler kunder.

Många företag idag har redan tagit steget och detta innebär att det finns en risk i att konkurrenterna skaffar sig ett försprång. Genom att välja rätt partner för er SEO så sätter ni er själva i förarsätet. Men, låt oss backa bandet lite först. Vad är egentligen SEO, eller sökmotoroptimering?

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization vilket kan översättas till Sökmotoroptimering. För att förklara detta lite närmare kan vi gå igenom några steg i vad SEO går ut på – och hur du kan tjäna på det:

  1. Du säljer löparskor och du har Gävle som bas. Du vill alltså primärt ha kunder som bor i Gävle och som är på jakt efter nya löparskor. Du har även byggt upp en liten webbhandel och på sikt vill du att mer försäljning ska ske online än i butik. Problemet är att du inte syns. De kunder som besöker din butik gör detta som en följd av det rykte du byggt upp – och det kommer sällan några nya kunder. Du har en trogen skara av köpare i Gävle.
  2. Du tar hjälp med din SEO. Din hemsida byggs upp för att möta de sökningar som dagligen sker. Här vill du fånga upp alla som söker på Löparskor i Gävle, Löparskor Herr Gävle, Löparskor Dam Gävle, Snygga Löparskor och även exempelvis Prisvärda löparskor online. Den SEO-byrå du anlitar gör en analys över hur konkurrensen ser ut och vilka sökord du ska rikta in dig på.
  3. Arbetet sätter igång: Arbetet med SEO handlar om långsiktighet. Du vill synas på Google och på någon av de sidor som visas först när sökmotorn presenterar förslag matchande dina valda sökord. Målet är att hamna på förstasidan – men vägen dit kan vara lång och därför måste man ha tålamod. Genom att din SEO-byrå arbetar med att skapa ett relevant innehåll på din sida där allt från rubriker vidare till beskrivningar, unika texter och länkar ändras i syfte att optimera så måste du vara tålmodig.
  4. Belöningen kommer. Efter ett visst antal månader så börjar arbetet bära frukt. Din hemsida stiger i rankingen och med det så kommer också besökarna i ett stridare ström. Du kan hela tiden följa trafiken och se hur många besökare som kommer, vad de är intresserade av och hur många köp – givetvis – som sker. Vilka sökord fungerar och vilka är svårare? Allt detta skapar möjligheter att förbättra innehållet på sidan och den SEO-byrå du valt kommer hela tiden att anpassa din webbplats för att bli än mer tilltalande både för Google och för de som besöker sidan. Du ser att omsättningen ökar och du ser att arbetet bär frukt.
  5. Google Ads-kampanj som komplement. Under tiden som arbetet med SEO sker så kan din SEO-byrå hjälpa dig med att skräddarsy en kampanj via Google Ads. Detta ger dig direkt en synlighet på Google och det har enorma fördelar i att en sådan ger ledtrådar om vad som fungerar och inte – dessutom så betalar du bara för klick; vilket är en klar fördel.